Rok szkolny 2018/2019
w kalendarzu swoim wyznacza rocznicę
szczególną –setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.
Klasa 6c wraz ze
swoja wychowawczynią p. Małgorzata Woźniak postanowili przyłączyć się do
celebrowania tego święta poprzez realizację projektu edukacyjnego „Poprzez Niepodległą”. Pomysłodawczynią projektu była
Małgorzata Woźniak, która wraz z nauczycielką Agnieszka Szeligą ze Szkoły Podstawowej nr 26 w Łodzi założyły
eTwinning.
Do projektu
przystąpiło 115 nauczycieli (choć z założenia miało nas być 100 nauczycieli,
ale projektu wciąż chcieli dołączać kolejni) ze szkół z całej Polski.
Założeniem projektu było stworzenie wirtualnego przewodnika po miejscowościach
w Polsce. Wspólne świętowanie rocznicy odzyskania niepodległości (tworzenie i
wysyłanie kartek z życzeniami). Opracowanie poradnika: „Bezpieczne i
odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci”. Przygotowanie
kalendarium wydarzeń związanych z drogą Polski do odzyskania niepodległości, na
podstawie którego powstał quiz sprawdzający wiedzę z tej tematyki.
Wraz z pierwszym
dzwonkiem rozpoczęły się działania projektowe.
Rozpoczęliśmy od
stworzenia kooperacyjnego planu działań. Zostały zaplanowane działania i ustalony
termin ich realizacji. Kolejnym krokiem było utworzenie mapy, na której zostały
umieszczone szkoły biorące udział w projekcie. Zwizualizowało nas,
pokazało, że w projekcie biorą udział szkoły z bardzo różnych
zakątków Polski.
Każda szkoła stworzyła wizytówkę, w której
krótko opowiedziała o sobie. Dało to możliwość dostrzeżenia podobieństw oraz różnic.
Opisy zostały umieszczone na wirtualnej tablicy, która przybrała bardzo duże
rozmiary.
Jednym ze wspólnych działań było opracowanie logo
projektu. Każdy z uczestników przedstawił swoją graficzną propozycję .Znaki
wykonane zostały różnymi technikami, z użyciem różnych narzędzi. W
projekcie brała udział zróżnicowana wiekowo grupa uczniów, od przedszkolaków po
młodzież szkół ponadgimnazjalnych, stad też wybór wcale nie był prosty.
Odbyło się
głosowanie w aplikacji TRICIDER w wyniku,
którego został wyłoniony znak projektu.
Powstał także przewodnik: „Bezpieczne i
odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” zawierający zbiór
najważniejszych zasad przypominający jak odpowiedzialnie korzystać z Internetu.
Grupy projektowe utworzyły przewodniki po swoich
miejscowościach. Odbyliśmy wirtualne spacery po różnych zakątach Polski,
odkrywając wiele, dotąd nieznanych miejsc. Po czym powstał przewodnik po całej
Polsce. W wirtualnej podróży przesiadaliśmy się do różnych środków transportu i
odwiedzaliśmy szkoły oglądając relacje lokalnych obchodów rocznicy odzyskania
niepodległości.
.
Zostało utworzone kalendarium „Droga
Polski do odzyskania niepodległości”. Każda ze szkół starała się znaleźć w
swoim regionie szlaki, które doprowadziły Polskę do odzyskania niepodległości.
Znalazły się tu fakty dość dobrze znane jak i również ciekawostki historyczne,
które nadały kolorytu naszej wspólnej pracy. Całość kalendarium została
zilustrowana, także ręcznie wykonanymi rycinami.
Na podstawie kalendarium powstał bank pytań i
odpowiedzi do quizu .historycznego dotyczącego drogi Polski do odzyskania
niepodległości. I zgodnie z planami odbył się ogólnopolski quiz wiedzy, w którym
wzięli udział uczniowie wszystkich szkół wykazując się zdobytą wiedzą.
Uczniowie VI c zaangażowali
się w prace w tym projekcie, czuli, że to ich projekt i chętnie realizowali
kolejne zadania. Część poleceń wykonywali wszyscy razem, ale były także i
takie, w który dzialiśmy się na grupy zadaniowe. Podczas pracy nad planem
projektu, pracowaliśmy całą grupą projektową, zastanawiając się nad
zorganizowaniem pracy by przebiegała zgodnie z przyjętym terminarzem. Umieszczaniem
szkoły na mapie zajęła się grupa uczniów, która poznała sposób pracy z mapą
google, a potem przedstawiła całej grupie projektowej. Praca nad logiem
projektu przebiegała, tak, że wszyscy uczniowie poznali program Tricider. Każdy
uczeń przygotował, swoje logo w programie Canva (był to program, który poznali
w czasie realizacji tego projektu). Potem było wybory loga, które umieściliśmy
jako naszą propozycje na znak projektu.
Przygotowując materiał
do wspólnej prezentacji, którym był film, uczniowie pracowali w małych
grupach a także wspólnie. Była grupa, która zajęła się przygotowaniem
scenariusza, scenografii i reżyserki. Zostały rozdane role do scenki filmowej,
w której występowali wszyscy uczniowie. Kolejna grupa, to montażyści, którzy przygotowali
film do prezentacji. Praca nad filmem o swojej miejscowości, to zadanie, które
wykonał każdy uczeń poznając kolejną aplikację. Choć praca była indywidualna,
to była bardzo ożywiona współpraca w czasie tworzenia (wymiana pomysłów,
dzielenie się opanowanymi umiejętnościami, inspirowanie się wzajemnie). Potem
zdecydowaliśmy, który film umieścimy w projekcie.
Przygotowywanie
kartek z życzeniami z okazji odzyskania niepodległości, było pracą w grupach.
Praca nad stroną graficzną odbywała się na lekcjach plastyki. Ciekawym
doświadczeniem okazało się ręczne wpisywanie treści ułożonych życzeń,
adresowanie kopert oraz wysyłanie
„prawdziwego” listu. Dla wielu uczniów okazało się zupełnie nowym doświadczenie.
Uczniowie
chętnie korzystali z forum, w którym zostały stworzone dedykowane uczniom. Tam
mogli rozmawiać z uczestnikami projektu z innych szkół, nawiązując nowe
kontakty, wymieniając się informacjami, czy chociażby pisząc o swoich
zainteresowaniach.
Projekt
"Poprzez Niepodległa" wpisuje się w kierunki polityki oświatowej
państwa w roku szkolnym 2018/2019.
Wśród priorytetów znalazły się:
1. 100
rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie
patriotycznych postaw uczniów.
2.
Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i
nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych
w sieci.
Wszystkie
wymienione powyżej zadania zostały zrealizowane w projekcie. A ponadto
uczniowie rozwinęli kompetencje cyfrowe, poznając nowe aplikacje wpisujące się
w podstawę programową informatyki. Wzbogaci swoją wiedzę historyczną z
historii Polski, oraz historii małej ojczyzny. Wzrosły kompetencje językowe.
Redagowanie życzeń, adresowanie kartek - to łączenie wiedzy z praktycznym
działaniem. Tworzenie kartek, było działaniem. które wpisywało się w program
plastyki. Wiedzy z zakresu geografii Polski, także została pogłębiona. I
oczywiście wzrost kompetencji miękkich, których przyrost w działaniach
projektowych jest bardzo duży.
Uczniowie
byli zmotywowani do pracy. Wzbogacili wiedzę historyczną, nauczyli się współpracy, odkrywali nowinki
informatyczne, zrozumieli, że tworzymy jedność patriotyczną poprzez wyznaczenie
wspólnego celu jakim jest uczczenie 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości.
Projekt zakończył się sukcesem bowiem zostały
zrealizowane założone cele, ale przede wszystkim dał radość uczniom i przyniósł
satysfakcję nauczycielom.
Polecam wszystkim nauczycielom realizację
projektów, w tym projektów eTwinning, nie tylko dlatego, że są wpisane w
obowiązującą podstawę programową, ale
dla uatrakcyjniania warsztatu pracy.
Projekt dostał
Krajową Odznakę Jakości przyznawana
jest wyróżnienie nauczycieli i szkół, których działania w ramach
eTwinningu reprezentują wysoki poziom. Dla nauczycieli jest to uznanie ich
pracy, dla uczniów to większa motywacja do prowadzenia zaplanowanych działań, a
dla szkoły – publiczne potwierdzenie zaangażowania i dążenia do jakości oraz
otwartość na współpracę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz