PROJEKT QREKOMENDACJE

PROJEKT QREKOMENDACJE


Wakacje przekroczyły półmetek,  czas nabierania sił i gromadzenia zapału na nowy rok szkolny trwa, nie oznacza to wcale, że w życiu społeczności szkolnej nic się nie dzieje.

5 sierpnia 2020 przyniósł bardzo miłą wiadomość.  Międzynarodowy projekt edukacyjny „QRekomendacje”, który był realizowany w roku szkolnym 2019/2020 został uhonorowany Krajową Odznaką Jakości. Odznaka Jakości jest przyznawana wybitnym projektom eTwinning i wskazuje osiągnięcie określonego krajowego i europejskiego standardu.





 Projekt powstał i  był realizowany w ramach międzynarodowej współpracy szkół eTwinning przez szkoły w Polsce i w Litwie. Założycielkami, inicjatorkami owego działania były dwie nauczycielki:  Małgorzata Woźniak, Szkoła Podstawowa im. Jana Adama Maklakiewicza w Mszczonowie i Izabela Winiecka Zespół Szkół w Pawłowie. W projekcie współpracowało 14 nauczycieli z Polski i z Litwy. Projekt realizowany był po polsku, bowiem uczniowie z Litwy uczą się naszego języka. Poprzez udział w  projekcie poznawali  literaturę, czytali książki po polsku, doskonali swoje umiejętności lingwistyczne.


Pomysł na projekt był odpowiedzią na obserwowany spadek zainteresowania młodych ludzi kontaktem z literaturą.  Uzałyśmy, że należy pokazać, że czytanie książek może być fajne. Widziałyśmy, że tradycyjne sposoby nie trafiają tak skutecznie,  jak nowoczesne technologie. I w taki sposób powstał główny zamysł projektu.

Członkowie projektu  tworzyli recenzje książek polecając je innym czytelnikom. To rówieśnicy są bardziej wiarygodni, gdy mówią: „Przeczytałem naprawdę fajną książkę…. „polecam,  przeczytaj, będziesz miał fun”.

Uczniowie swoje opnie przedstawiali w postaci krótkich filmów nagrywanych za pomocą różnych aplikacji np. Speak Pic.


 Rozpiętość wiekowa uczniów biorących udział w tej zabawie w tworzenie recenzji, była duża. Najmłodsi, to pierwszaki, którym na początku książeczki czytali rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, nauczyciele. Oni  zaś sami z wielkim przejęciem opowiadali, zachęcając do poznania danej lektury. Z miesiąca na miesiąc przybywało wśród nich coraz więcej takich śmiałków, którzy sami  już czytali. Natomiast najstarsi w gronie uczestników projektu stali się już absolwentami  naszych szkół.



W naszej szkole zaangażowali się w projekt  niemalże wszyscy uczniowie. Powstało wiele ciekawych rekomendacji książek: literatury dla dzieci, młodzieży. Znalazł się wśród nich lektury szkolne, ale także książki nie objęte kanonem lektur.

Filmowe recenzje zamienione zostały w kody QR i umieszczane na książkach w bibliotekach szkolnych wszystkich partnerów projektu. To ciekawy element łączący nowoczesne technologie ze sztuką tradycyjnego czytania. Teraz czytelnik sięgając po książkę, może zeskanować kod QR i obejrzeć  filmową recenzję,  w której rówieśnik rekomenduje  mu ją.



Założeniem projektu było stworzenie wirtualnej bazy najciekawszych książek. Zachęcenie do czytania, rozwijanie zainteresowań literackich, kształcenie gustów czytelniczych.

 Efektem naszych działań jest ponad 100 recenzji książek, w których uczestnicy projektu eTwinning  „QRekomendacje” polecają sobie wzajemnie ciekawe lektury. Mamy też przygotowane zabawy, które mogą być podsumowaniem, sprawdzeniem swojej wiedzy z przeczytaj książki. Każdy może zostać zwycięzcom  np. „Milionerów” z zakresu znajomości książki „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”.

Realizacja projektu trwała cały rok szkolny, nie przerwała go pandemia. Dzięki stosowanym w naszych działaniach nowoczesnych technologii, nie przeszkodził nam okresy izolacji, lockdown, odległość, brak możliwości kontaktu bezpośredniego. Na tym również polega fenomen projektów eTwinning, że możemy pracować spotykając się w przestrzeni wirtualnej, tworząc wspólnie pomimo czasami bardzo dużych odległości.

Bardzo dziękuję wszystkim, którzy z wielkim zaangażowaniem tworzyli i stworzyli projekt „QRekomendacje”.

Małgorzata Woźniak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz